tisdag 22 juli 2008

Nervös väntan

Så idag var äntligen förberedelserna över inför dagens ombesiktning av dieselbilen. Sist hade jag för högt K-värde och var tvungen till att ombesiktiga. Fråga mig inte vad K-värde är men tydligen så släpper den ut för mycket partiklar av något. Konsulterade våran bilmekaniker och han gav oss rådet att hälla i Diesel Injection Cleaner och köra tills tanken nästan var tom därefter blanda i ca 5-10% Etanol och Bensin 50/50. Nåja igår så var tanken tom efter 2-3 veckors överdrivet körning. Satt hemma och räknade ut att jag borde ha ca 17L kvar i tanken. Nu bara att blanda i. Men tveksamheten infann sig och sjuksköterskan tog över i mig. Ska jag välja fem procent eller tio procents spädning. Vilket är bäst? Det sa inte bilmekanikern, han hade svarat svävande på min fråga. Lite lagom men inte för mycket. Jag tordes inte fråga mera för att inte verka helt inkompetent. Vad gör man? Hade det varit en patient hade jag nog valt fem procent. Bättre med för lite än för mycket. Okej man kan ju dö av för lite också men i ett såhär svävande resonemang så... I brått mod fattade jag beslutet att köra med tio procentsblandningen. Jag satt på min kammare och räknade noga ut att jag skulle hälla i 1,7L i ca 17 L, alltså 0,85L Etanol och 0,85L Bensin. Sagt som gjort det bar iväg i går att tanka i detta. Väldigt trött efter en fruktansvärt arbetsam helg på jobbet fattade jag Etanolens tankpistol, 8 deciliter. Har ni försökt att tanka åtta deciliter? Om ni inte har så blir det i ett ögonblick 8L som tur var så hann jag stoppa vid 4L. Bara till att räkna om spädningen. Penna och papper fanns ju till hand i bilen för sådana här missöden. Min sambo tyckte det var onödiga prylar men tji fick han nu... Efter ett tags kalkylerande så kom jag fram till nya siffror. Tankade lite bensin och spädde ut med Diesel. Lätt som en plätt. Så idag... Dagen med stort D. Ombesiktning. Jag hade bestämt mig för att köra bilen varm också. Bara man slapp att köra till Malmö fram och tillbaka för att komma upp i 50 grader. Bilen gick utmärkt. Kom till Åsa och körde gamla E6 hem. Hade ju läst på nätet att man kunde sota ur bilen också. Så det var bara att försöka komma upp i 4000 varv i 4 km på tvåans växel. Bilen gick som en klocka. Åkte till Varberg och besiktiga. Nervöst lämnade jag över bilen till killen. Han for iväg. Nu borde den väl gå igenom. Killen kom tillbaka efter en som det kändes evighet. Han såg bekymrad ut. Det var på gränsen sa han, 2,3 och gränsen ligger på 2,5. Vad har du gjort med den? eehhh svarade jag tvekande... -"bilfirman har rengjort insprutningen" Killen svarade: "okej men du måste nog byta olja och oljefilter också tills nästa år" Tack för tipset svarade jag och betalade. Åkte direkt till Kooperationen och tankade fullt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar